Direktlänk till inlägg 11 september 2011

Svar till Gunilla Brändefors

Av motross - 11 september 2011 19:32

(Hela Gunilla Brändefors inlägg hittar man som tidigare i kommentarstråden till artikeln i Lärarnas tidning)

Bästa Gunilla,


tack för att du gjort dig besvär att svara mig. Jag kommenterar i punktform:


1. Du hävdar att Tensta gymnasium blev utvalt. Jag har en annan minnesbild, nämligen att minst två andra skolor fick en liknande förfrågan före Tensta gymnasium, men att båda tackade nej. Fortsatt grävande kommer väl att ge svar på denna fråga.


2. Du påstår att vi alla fick ett erbjudande på en personalkonferens om att byta till annan skola inom Stockholms stad, om man inte trodde på Rossprojektet. Men varför initierade aldrig utbildningsförvaltningen en förutsättningslös diskussion på skolan om Rossprojektet var gångbart i Tensta eller inte? Tvärtom behandlades lärarkåren på Tensta som en hop tennsoldater. ”Take it or leave it”. I mindre sällskap, som exempelvis SVG-möten, som föregick denna personalkonferens, framgick det tydligt att man kunde packa och dra om konceptet inte passade.


3. Du påstår att Tensta gymnasium fick en ”ny stark tydlig rektor”. Jag har rakt motsatt uppfattning, nämligen att rektorn i fråga var svag. En stark rektor förmår använda övertygelsens argument och behöver inte använda lönesättning eller andra manipulativa metoder för att åstadkomma rättning i leden.


4. Du berättar om att du utbildades med ”tankar om ämnesintegration, IT, arbetslag och projektinriktade arbetssätt” och att du har fått arbeta med just detta. Detta är naturligtvis mycket glädjande. Själv är jag mycket tacksam över att ha fått undervisa i filosofi, som till sin natur alltid har varit ett tvärvetenskapligt ämne, eftersom det handlar om att söka förstå världen som helhet.


Däremot måste man vara försiktig vad gäller generella slutsatser både vad pedagogiska koncept och egen pedagogisk verksamhet. Det bästa argumentet mot att Rosskonceptet skulle vara gångbart överallt representeras ju av skolmyndigheternas stängning av Ross skola i Harlem. Det går inte att empiriskt bevisa att någon pedagogisk riktning eller tillämpat koncept skulle vara överlägsna alla andra. På samma sätt går det inte bevisa att ens egen pedagogiska verksamhet skulle vara överlägsen alla andras. Självskryt räknas inte. På den punkten måste alla lärare vara ödmjuka. Pedagogisk verksamhet är en komplex verksamhet, och heller inte den enda faktor som bestämmer utfallet på en bestämd skola.


Per-Åke Lindblom


P.S I ett tidigare inlägg skrev jag ”Harold Gardner”. Förnamnet är Howard. Artikeln om honom på engelskspråkiga Wikipedia är informativ.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av motross - 1 maj 2012 19:39

Skolvärlden har publicerat "Stoppa spridningen av Ross", som är en förkortad version av artikeln i Dagens Nyheter den 26/4. ...

Av motross - 28 april 2012 20:45

(Detta är originalversionen av den artikel som publicerades i Dagens Nyheter den 26/4 2012)   Vi som har skrivit denna insändare är pensionerade lärare som har arbetat på Ross Tensta gymnasium och fortfarande känner ett starkt engagemang för skol...

Av motross - 26 april 2012 10:47

Ross-projektet på Tensta gymnasium bör stoppas, skriver  åtta tidigare lärare på skolan i DN-Stockholm idag. Det är ett dyrt experiment som inte har gett bättre studieresultat. Och varför ska en svensk kommunal skola vara franchisetagare till ett ame...

Av motross - 4 april 2012 14:33

  För nio år sedan gick Tensta gymnasium i Stockholm över till Rosspedagogiken, som importerades från andra sidan av Atlanten. I en artikel i Lärarnas Tidning/Lärarnas Nyheter den 7/9 2012 intervjuades Anita Ferm, före detta utbildningsdirektör i S...

Av motross - 27 mars 2012 20:59

Lärarnas tidnings reporter Niklas Arevik fick på torsdagskvällen ta emot pris för bästa nyhet på webben på Fackförbundspressens dag. Ytterligare tre priser gick till Lärarförbundets tidningar. – Det känns fantastiskt kul, speciellt med ett så...

Ovido - Quiz & Flashcards