Alla inlägg den 16 september 2011

Av motross - 16 september 2011 12:24

Pengarna ska satsas rätt


Jag är en av de lärare som uttryckt kritik av Rossprojektet. Jag har arbetat 41 år som lärare därav 35 år på Järvafältet. Först på Rinkebyskolan och därefter på Tensta gymnasium. Jag har alltså till skillnad från Inger Nyrell, Anita Ferm, Per Engback och många nu verksamma lärare i Tensta lång erfarenhet av att undervisa ungdomar med invandrarbakgrund. Tänk om vi lärare hade tillfrågats om hur undervisningen på Tensta gymnasium skulle utvecklas för att dra elever till skolan! I stället påtvingades rosskonceptet uppifrån under ledning av en nytillsatt rektor, Inger Nyrell, som ingen på skolan ville ha.


Det förundrar mig hur Inger Nyrell för några år sedan blev utnämnd till Stockholms bästa rektor och hur hon nu gör karriär som gymnasiechef. Är det ingen politiker i kommunfullmäktige eller tjänsteman på utbildningsförvaltningen som känner till att Nyrell så sent som i våras tvingar arbetslag att skriva om protokoll från APT- möten när protokollens formuleringar inte behagat henne? Ett protokoll var till och med justerat av en biträdande rektor. När jag i juni skulle ha ett sk avvecklingssamtal inför min stundande pensionering blev jag efter två minuter utkastad av nämnda rektor med orden:” En sådan som du vill jag inte prata med”. En bra rektor kastar inte ut lärare. Inte ens kritiska sådana. Det var mitt sista sammanträffande med Nyrell.


Jag har alltid trivts med eleverna på Tensta gymnasium och jag har alltid tyckt att man ska satsa mycket på dessa elever. Men pengarna ska satsas rätt. Jag blir djupt bekymrad när jag i Lärarnas tidning läser att gymnasiedirektören Hammer Åberg inte tycker att man behöver ta reda på varför Ross Global Academy i New York tvingats lägga ner. Vore det inte intellektuellt hederligt om Hammer tog reda på orsakerna till nedläggningen innan rosskonceptet sprids vidare till andra skolor i Stockholm? Det är en sak att undervisa mestadels överklassungdomar på Long Island och ungdomar med helt annan bakgrund i Harlem. Det är ju faktiskt skattepengar som ska användas i spridningen av detta omdiskuterade projekt.

Jag förundrar mig också hur skolborgarrådet Lotta Edholm kan påstå att en majoritet av lärarna i Tensta står bakom rosskonceptet. Hur vet hon det?


För övrigt har jag aldrig hört någon elev säga att de sökt till Tensta gymnasium pga rosskonceptet.


Malena Rydberg


En rektor som ingen önskade

Jag har arbetat 30 år på Komvux i Stockholm som lärare i engelska och tyska . Hösten 2002 kom jag till Tensta gymnasium pga nedskärningar av Komvux. 2003 introducerades rosskonceptet uppifrån av politiker och tjänstemän och en rektor, som ingen på skolan önskade, tillsattes för att genomföra detta koncept; ett koncept som mer och mer framstår som kejsarens nya kläder. Som språklärare fann jag det omöjligt att efterleva kraven på datorbaserad undervisning och ämnesintegration. Vid ett studiebesök i januari 2004 på Ross school på Long Island diskuterade jag datoranvändning med lärare på denna skola och fann då att man där var mycket mindre rigorös än på Tensta gymnasium. Jag vänder mig mot att det inte funnits något officiellt forum på Tensta där pedagogiska spörsmål rörande språkundervisning kunnat diskuteras förutsättningslöst. Inger Nyrell, fd rektor på Tensta, säger i Lärarnas tidning nr 13 att ”man har kunnat vara kritisk mot Ross hela tiden. Och det är inget som synts i lönekuvertet”. Detta är inte min uppfattning. Tvärtom. I lönekriterierna fanns kraven på att föra rosskonceptet framåt samt obligatorisk användning av datorer under lektionerna. Som pedagog med lång erfarenhet av språkundervisning finner jag detta befängt. De goda resultat jag uppnådde i min undervisning berodde på att jag avsiktligt bröt mot dessa krav för elevernas bästa. Och det syntes i mitt lönekuvert! En viktig fråga kvarstår: var är den pedagogiska erfarenheten dokumenterad som ligger till grund för rosskonceptet?


Catharina Hedeby


Ross-konceptet


Arbetade fram till 67 års ålder. De två sista åren var jag på IVIK-programmet som inte omfattades av Ross-konceptet.


Mvh
Anita Olsson


(Dessa tre inlägg ligger under artikeln "Dyrt koncept sprids - trots låga resultat )


Missbelåtna med Ross


Bland de kommentarer som finns att läsa till Ross-projektet är den om gamla pensionerade lärare som klagar. Ett tänkvärt påstående. Vi väntar ännu på den dag då de lärare som fortfarande arbetar på Tensta gymnasium börjar framföra negativa kommentarer till projektet eller den då pensionerade lärare som ej längre arbetar på Tensta gymnasium börjar hylla projektet.


Bland de många trådar som hängde i luften när Ross-projektet tvingades på oss var den konflikt som uppstod mellan projektets krav och de krav som den fortfarande gällande läroplanen ställde. Hur väga in elevernas insatser från de delar av skolarbetet som föll inom ramen för projektet och de delar vi arbetade med för att förstärka elevernas kunskapsnivå inför kommande nationella prov som vi var tvungna att ta hänsyn till vid betygsättningen. Naturligtvis skulle dessa två, de bärande momenten i Ross-projektet och den traditionella undervisningen ha ingått i en lycklig förening men det var svårt, bland annat på grund av de krav på korrekt betygsättning enligt gällande läroplan. Detta är ett av många problem som borde ha retts ut innan Ross-konceptet genomdrevs.


Anders Nilsson


(Detta inlägg ligger under artikeln ”Tvingades sluta efter 19 år” )

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards