Direktlänk till inlägg 15 december 2011

Svar till Erik Åslin, biträdande borgarrådssekreterare

Av motross - 15 december 2011 19:43

 

Erik Åslin, biträdande borgarrådssekreterare, har på uppdrag av skolborgarrådet Lotta Edholm besvarat vårt öppna brev av den 25/11. Det är lätt att konstatera att många frågor i detta öppna brev har förblivit obesvarade.


Elevantalet på Ross Tensta gymnasium och skolans popularitet


I sitt brev skriver Åslin att elevantalet på Ross Tensta gymnasium under läsåret 2010-2011 var 727, vilket han tar som belägg för att skolan har ökat i popularitet och lyckats hävda sig i konkurrensen med friskolorna. Denna argumentation är inte med sanningen överensstämmande. När man jämför hur populära olika gymnasieskolor är måste man i första hand titta på hur många sökande de har till de nationella programmen. Ross Tensta gymnasium har en mycket hög andel elever på olika individuella program. För närvarande studerar c:a 100 elever på programmet Språkintroduktion på Ross Tensta gymnasium, och skolan har dessutom ett stort antal s k preparander eller elever med individuell studiegång utspridda i klasser på övriga program, d v s elever som fått dispens för att börja på gymnasiet. Många av dessa elever skulle inte kunna välja att gå på andra skolor, antingen därför att det inte finns platser (Språkintroduktion) eller därför att deras betyg inte räcker. I det officiella elevantalet för Ross Tensta gymnasium ingår också eleverna på SALUT, en filial till skolan som ligger i Vällingby. På SALUT går elever som inte är klara med grundskola och i många fall har mer eller mindre allvarliga sociala problem. Skolan får en del av sina elever genom uppsökande verksamhet i samarbete med socialtjänsten. Eleverna på SALUT läser endast grundskolekurser och enheten ligger inte ens i Tensta. SALUT brukar ta in omkring 50 elever per läsår och har för närvarande mellan 40 och 50 elever. En stor del av Ross Tensta gymnasiums elever är alltså inte reguljära gymnasieelever, och många av dessa skulle inte kunna välja att gå någon annanstans.


I det officiella elevantalet för Ross Tensta gymnasium läsåret 2010-2011 ingick dessutom eleverna på Digitala rummet, en separat enhet i Kista med en klass. Under läsåret 2010-2011 företog Skolinspektionen en inspektion av Digitala rummet, sedan någon med insikt i verksamheten där hade gjort en anonym anmälan. Skolinspektionen fann att det inte bedrevs någon undervisning i egentlig mening utifrån normal ämnesindelning och gällande kursplaner, och att det ofta inte fanns lärare på plats. Eleverna satt mest och spelade dataspel hela dagarna, och lärde sig således inget av värde. Skolinspektionens granskning resulterade i allvarliga anmärkningar. För anhängare av Ross-projektet är en flumverksamhet som Digitala rummet intressant eftersom den ökar det officiella elevantalet på Ross Tensta gymnasium med en klass. Vad eleverna gör hela dagarna och om de lär sig något är tydligen mindre viktigt.



Studieresultat och slutbetyg


Åslin uppger att 87,7 % av avgångseleverna på Ross Tensta gymnasium erhöll slutbetyg 2010. Vi har fått uppgifter från Verket För Högskoleservice som visar att 186 elever gick ut från Ross Tensta gymnasium vårterminen 2011, och att 63 av dessa inte erhöll slutbetyg. Detta betyder att ca 34 % av skolans avgångselever 2011 inte erhöll slutbetyg. I år har även en del elever i årskurs 3 erbjudits möjligheten att gå sommarskola, och några av de som inte hade fått slutbetyg i juni kan därför ha fått det i augusti. Hur som helst, att ca en tredjedel av eleverna på Ross Tensta gymnasium inte erhöll slutbetyg 2011 är en alarmerande siffra och den tyder givetvis inte på att Ross-konceptet är något positivt för skolan och dess elever.



Ross-skola var den sämsta skolan i New York och tvingades stänga


I vintras beslutade skolmyndigheten i New York att dra in tillståndet för Ross Global Academy i Harlem, en av Ross Institutes tre skolor i delstaten, och i juni stängdes skolan för gott. Den främsta anledningen var att resultaten på skolan inte motsvarade minimikraven enligt amerikansk lagstiftning (The No Child Left Behind Act), se bl  New York Times:


http://query.nytimes.com/search/sitesearch?query=Ross+Global+Academy&more=past_365.


Ross Global Academy har också haft stora problem med våld och mobbning, och många elever har flytt skolan, se t ex New York Post:


http://www.nypost.com/p/news/local/manhattan/village_school_students_take_charter_sPkC4LsbSutwpXPNWkXKyH


Ross Global Academy har också fått kritik för en kaotisk organisation med hög personalomsättning och för att skolan inte vill ta hand om elever med särskilda behov. I ett officiellt uttalande i samband med stängningen av Ross Global Academy sade den f d skolkanslern i New York, Cathleen P Black, att skolan var den sämsta friskolan i New York, se bl a Lärarnas Nyheter:


http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/09/07/ross-skola-samst-new-york.


För att läsa mer, besök nämnda ovan nämnda tidningars hemsidor och sök på Ross Global Academy, eller klicka på länken nedan:


http://www.nypost.com/p/news/local/manhattan/charter_bad_course_SRVUhP0ZQqITaee5eXF0gK


I maj 2011 arrangerades dock en studieresa för skolledare från flera kommunala skolor i Stockholm till Ross School på Long Island. I en intervju i Lärarnas Nyheter (nätupplagan) sade gymnasiedirektör Marie-Louise Hammer Åberg att Ross-konceptet skall spridas till fler skolor i Stockholm, och att detta är en prioriterad satsning. Hon sade också att hon inte vet varför Ross-skolan i Harlem fick stänga och att hon inte tänker rota i det:


http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/09/07/gymnasiedirektoren-enskilda-individers-tyckande-spelar-ingen-roll


Varför skall fler kommunala skolor i Stockholm bli franchisetagare till Ross Institute och betala avgifter till företaget och åka på studieresor till deras skolor. Hur mycket skall detta totalt sett få kosta Stockholms skattebetalare och vad är syftet med satsningen? Ackreditering betyder ungefär kvalitetssäkring. Varför skall kommunala skolor i Stockholm söka ackreditering av ett amerikanskt friskoleföretag som uppenbarligen inte klarar att sköta sina egna skolor i USA? Är det inte huvudmannens - i detta fall Stockholms stads - ansvar att upprätthålla kvaliteten i de egna skolorna? När kommunala skolor eller friskolor inte klarar att upprätthålla kvaliteten i verksamheten finns dessutom - i Sverige såväl som USA - myndigheter som skall ingripa.


För Thomas Persson är Ross-konceptet tydligen så heligt att han inte kan tolerera kritik. I ett mail till all personal på Ross Tensta gymnasium daterat 2011-05-27 hälsade Persson att om det finns medarbetare på Ross Tensta gymnasium som inte vill arbeta efter Ross-konceptet ordnar förvaltningen arbete på andra skolor. Observera att detta inte var formulerat som ett erbjudande, utan medarbetare som är kritiska skall omplaceras. Här rör det sig alltså om en bestraffning av åsikter, som direkt strider mot repressalieförbudet i Yttrandefrihetsgrundlagen. Om Ross-konceptet sprids till fler kommunala skolor i Stockholm, skall kritiska medarbetare på dessa skolor också tvingas byta arbete? Är det verkligen rimligt att ge ett utländskt företag ett sådant inflytande över kommunala verksamheter, och vad har Persson egentligen för motiv för sitt agerande?


Förvaltningsledningen med Thomas Persson och Marie-Louise Hammer Åberg i spetsen har åtskilligt att förklara inför väljare och folkvalda i Stockholm.


Kay Beckeman/Lena Beckman/Catharina Hedeby/Per-Åke Lindblom/Anders Nilson/Anita Olsson/Malena Rydberg/Britt-Marie Vucetic


Samtliga före detta lärare på Tensta gymnasium


 
 
Ingen bild

Petter

23 januari 2012 11:03

Vilket vansinne!
Heja Per-Åke och Kay!

/Petter Janbell (E3b, 1995)

 
Ingen bild

Per-Åke Lindblom

25 februari 2012 14:57

Tack för det! Mycket vatten har flutit under broarna sedan vi träffades sist.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av motross - 1 maj 2012 19:39

Skolvärlden har publicerat "Stoppa spridningen av Ross", som är en förkortad version av artikeln i Dagens Nyheter den 26/4. ...

Av motross - 28 april 2012 20:45

(Detta är originalversionen av den artikel som publicerades i Dagens Nyheter den 26/4 2012)   Vi som har skrivit denna insändare är pensionerade lärare som har arbetat på Ross Tensta gymnasium och fortfarande känner ett starkt engagemang för skol...

Av motross - 26 april 2012 10:47

Ross-projektet på Tensta gymnasium bör stoppas, skriver  åtta tidigare lärare på skolan i DN-Stockholm idag. Det är ett dyrt experiment som inte har gett bättre studieresultat. Och varför ska en svensk kommunal skola vara franchisetagare till ett ame...

Av motross - 4 april 2012 14:33

  För nio år sedan gick Tensta gymnasium i Stockholm över till Rosspedagogiken, som importerades från andra sidan av Atlanten. I en artikel i Lärarnas Tidning/Lärarnas Nyheter den 7/9 2012 intervjuades Anita Ferm, före detta utbildningsdirektör i S...

Av motross - 27 mars 2012 20:59

Lärarnas tidnings reporter Niklas Arevik fick på torsdagskvällen ta emot pris för bästa nyhet på webben på Fackförbundspressens dag. Ytterligare tre priser gick till Lärarförbundets tidningar. – Det känns fantastiskt kul, speciellt med ett så...

Skapa flashcards