Alla inlägg den 12 september 2011

Av motross - 12 september 2011 21:10

(Se som vanligt Lärarnas tidning)


Förmodligen åsyftas undertecknad, när Björn Dahlman skriver ”f.d lärare, som inte jobbat på skolan på 8 år, men som ändå säger sig veta exakt hur det förhåller sig genom information från tidigare kollegor och rykten på ’orten’”.


Men jag har inte sagt mig veta exakt hur det förhåller sig på Tensta gymnasium. Jag har i mina inlägg fokuserat på Howard Gardner och Rosskonceptet och hur det gick när det senare genomdrevs på Tensta gymnasium. Dessutom har jag gått i polemik mot era debattmetoder. Ett typexempel på dessa debattmetoder är referensen till Malena Rydbergs förflutna i Clarté. Vad har det med saken att göra? Vilket är ditt eget förflutna?


Jag har alltså inte yttrat ett ord om hur Rosskonceptet fungerat i praktiken sedan 2003, eftersom jag inte har befunnit mig på skolan sedan dess.  Om du inte tror mig, vill jag travestera pastor Jansson och be dig läsa mina inlägg igen. Men varför skulle jag vara helt oinformerad? Jag har hela tiden haft kontakt med mina f.d kollegor, min yngsta dotter gick på Tensta gymnasium efter 2003 och jag har haft kontakt med andra elever, som gått på Tensta gymnasium den aktuella perioden.


Björn Dahlman skriver:


Hade vi kunnat göra detta utan konceptet/projektet? Ja, det kan man inte svara på. Man kan tycka och tro det, men man kan inte veta säkert. Att uppröras över sådant som hände för nästan tio år sedan i en så föränderlig verksamhet som en skola är på gränsen till fånigt. Före detta missnöjda lärare som nu helt plötsligt dyker upp och säger att det var hemskt det som hände 2002 – 2003, kan jag rekommendera att försöka glömma och gå vidare. Ni har ingen aning om hur skolan hade varit utan projektet/konceptet och era argument för att vi misslyckats håller inte.”


Nej, och du har heller ingen aning om hur skolan hade sett ut, om man hade valt en annan väg. Du tycks mena att bara de som för tillfället arbetar på Tensta gymnasium är värda att lyssna på. Tänk om ändå utbildningsförvaltningen hade haft den inställningen 2002! Penningrullningen skulle kanske inte behövt ha inträffat. När vi talar om Rossprojektet handlar det inte precis om småpengar utan om mer än 100 miljoner som kalaset har kostat, varav en del har hamnat i rik amerikansk miljardärskas fickor. Dessutom skedde satsningen på bekostnad av övriga kommunala gymnasier, särskilt förortsgymnasierna. Vi som bytte skola känner till de reaktionerna hos skolledningarna på våra respektive nya skolor. Därmed inte sagt att de vidarebefordrade dessa till utbildningsförvaltningen.


Per-Åke Lindblom

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards